Subject: Pöördumine üldhooldusteenuse toimingutest
From: Loopre Puhkeküla <[email-masked]>
To: "Justiitsministeerium"
Date: Tue, 16 Jul 2024 08:01:10 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Justiitsministeerium

Õigusaktide ja toimingute kontroll

Tulenevalt Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse prg 66 lg 1
palun kontrollida kas Põhja-Sakala valla õigusaktid ja toimingud on 
seaduspärased

1. Pilistvere hoolekodu klientide arvetel hoolduskulu komponent-puudub 
õiguslik alus (ükski valla õigusakt ei ole aluseks et seda kulu küsida. 
Klientidele tehakse vallavalitsuse korraldused kus hoolduskulu komponendi 
võtmist ei ole ette nähtud.
Samuti ei ole ka ükski muu õigusakt selle arvele lisamise aluseks.
Vt ka õiguskantsleri selgitusi KOVidele 8.märtsi e-kiri KOVIdele (vt lisas)
3. 25.04. esitatud pöördumist arutati 2.07 vallavalitsuse istungil, kuid 
kohtus arutatud teema ei puuduta hoolduskulu komponendi arvetele lisamise 
(klientidelt hoolduskulu komponendi võtmise) teemat
Lugupidamisega
Rein Murik
From: [email-masked]
Sent: Friday, July 05, 2024 8:56 AM
To: [email-masked]
Subject: 8-5/459-4 Täiendav pöördumine üldhooldusteenust reguleerivate 
õigusaktide seadustega kooskõlla viimiseks: vastuskiri: vastuskiri: 
vastuskiri

Tere

Põhja-Sakala Vallavalitsus arutas üldhooldusteenuse hoolduskulude piirmäära 
teemat 02.07.2024. a istungil.

Otsustati, et vallavalitsus ei algata hoolduskulude piirmäära muutmist, 
oodatakse Riigikohtu lahendi avalikustamist.

Lugupidamisega
Veronika Ling
vallasekretär

From: Loopre Puhkeküla <mailto:[email-masked]>
Sent: Tuesday, June 04, 2024 8:00 AM
To: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: Re: Pöördumine üldhooldusteenust reguleerivate õigusaktide 
seadustega kooskõlla viimiseks

Tere

Järelpärimine

Mis on saanud 25.04. esitatud pöördumisest,
millisel vallavalitsuse istungil arutati ?
Tervitades
Rein Murik

From: Loopre Puhkeküla <mailto:[email-masked]>
Sent: Thursday, April 25, 2024 9:30 PM
To: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Cc: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: Pöördumine üldhooldusteenust reguleerivate õigusaktide seadustega 
kooskõlla viimiseks

Lp Vallavalitsus
Pöördumine üldhooldusteenust reguleerivate õigusaktide seadustega kooskõlla 
viimiseks

Lähtudes õiguskantsleri 8.03. kirjast KOVidele (dokumendiregistris 8.03.2024 
(vt ka e.kirja lisas)

1. Palun algatada üldhooldusteenust reguleerivate P-Sakala valla õigusaktide 
muutmine Sotsiaalhoolekande seadusega kooskõlla viimiseks.
2. Palun vallavalitsusel lõpetada ilma õigusliku aluseta arvetele lisatud 
hoolduskulu komponendiga arvete väljasaatmine hooldekodude klientidele.
3. Palun avalikustada õiguskantsleri märgukiri Leoles ja valla veebis
Tänades
Rein Murik
FIE

Selgituseks:
JUBA 8.märts on ÕK pöördunud KOVIde poole ja kinnitanud et
EI TOHI HOOLDUSKULU komponenti kliendilt võtta !
Vt e lisas)

Vt lisas ka Sakala Kadri Paasi artikkel ÕK seisukohta:
“Õiguskantsleri hinnangul tuleb aga valdadel ja linnadel katta hooldekulud 
täielikult ja mingeid vabandusi, et hooldekodukoha eest inimestelt rohkem 
raha küsida, ei ole.”
Madise ütleb 8. märtsil valdadele ja linnadele saadetud kirjas, et otsus on 
seaduses juba tehtud ja seda tuleb täita. "See tähendab, et vald või linn ei 
või piirata hoolduskulude katmist nii, et see ei kata inimese hoolduskulusid 
täielikult. Inimese kanda on omaosalus, mis katab majutuse ja toitlustuse 
ning mõned muud kulud, mis on seadusega sätestatud

Väljavõte SKA veebist:

Kas teenuseosutaja peab hoolduskulude avalikustamisel kulud  välja tooma 
nelja nimetatud komponendi põhiselt (SHS § 221 lg 2 (jõustub 01.07.2023))?

Sätte eesmärk on, et hooldekodu avalikustaks teenuskoha maksumuse ja 
eristaks sellest, millise osa moodustab hoolduskulu.

Väljavõte ÕK kirjast KOVidele: (vt e kirja lisas)

Vallad ja linnad
Meie 08.03.2024 nr 7-8/231783/2401456
Hoolduskulude katmine väljaspool kodu osutatava ööpäevaringse 
üldhooldusteenuse
korraldamisel
Lugupeetud valla- ja linnajuhid
Õiguskantsleri poole pöördus inimene murega, et koduvald küsib tema abikaasa 
üldhooldekodu
koha eest suuremat tasu, kui seadus lubab.
Seaduse järgi peab kohalik omavalitsus katma hooldajate palgakulud, 
tööriietuse ja
isikukaitsevahendite kulud, tervisekontrolli ja vaktsineerimise kulud, 
koolituse ja supervisiooni
kulud (edaspidi: hoolduskulud). Inimese enda kanda jäävad majutus- ja 
toitlustuskulud ning muud
teenuse osutamisega seotud kulud (edaspidi: omaosalus). Vajadusel aidatakse 
inimest ka nende
kulude kandmisel.
Sotsiaalkindlustusamet on oma kodulehel avaldanud kohalike omavalitsuste 
kehtestatud
hoolduskulude katmise piirmäärad. Neid piirmäärasid väljaspool kodu 
osutatava ööpäevaringse
üldhooldusteenuse maksumusega (seisuga 06.02.2024 ja 20.01.2024) võrreldes 
selgub, et mitme
valla ja linna kehtestatud piirmäär ei võimalda
1) katta ühegi hooldekodu teenuse hinnas sisalduvat inimese hooldamise kulu 
või
2) inimesel saada hooldekodukohta koduvallas või -linnas ega mõnes muus 
inimese elukohast
mõistlikul kaugusel asuvas kohas (arvestades transpordiühendusi), kui ta 
seda soovib.
Seaduse järgi peavad vallad ja linnad katma inimese hoolduskulud täielikult, 
omaosalust ei tohi
nende arvel kasvatada. See otsus on seaduses juba tehtud ja seda tuleb 
täita. See tähendab, et vald
või linn ei või piirata hoolduskulude katmist nii, et see ei kata inimese 
hoolduskulusid täielikult.
Inimese kanda on omaosalus, mis katab majutuse ja toitlustuse ning mõned 
muud kulud, mis on
seadusega sätestatud. Seda ulatuses, mis on inimesele jõukohane. Vald või 
linn saab oma kulusid
piirata inimesele hooldekodukoha korraldamise kaudu, sest selle, kuidas 
teenus oma elanikele
kättesaadavaks teha (nt kas pidada ise hooldekodusid või osta teenust 
eraõiguslikelt isikutelt),
otsustab kohalik omavalitsus ise.
Kohalikud omavalitsused peavad piirmäära kehtestades arvestama ka sellega, 
et
sotsiaalhoolekande seaduse järgi peaks hooldekodu, kuhu inimene elama asub, 
olema
........